Aktualizacja: 2 grudnia 2024
Psychomotoryka to prężnie rozwijająca się dziedzina związana z teorią i metodami psychologii ruchu. Jest spoiwem i fundamentem dla prawidłowego rozwoju pozostałych sfer życia ludzkiego: fizjologii, emocji, umysłowości i życia społecznego. Ma ogromny wpływ na całościową motorykę ciała, zarówno motorykę dużą, jak i motorykę małą.
Spis treści
Psychomotoryka – czym jest?
Pojęcie „psychomotoryka” wywodzi się z języka greckiego. Powstało z dwóch słów: „psyche” i „motorike”, wskazując na jedność psychiki i motoryki oraz wzajemne ich oddziaływanie. Ciekawostką jest, że już starożytni Grecy wyznawali ten pogląd w myśl zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”, ma więc wieloletnią historię. Popularność psychomotoryki znacznie wzrasta ostatnimi czasy, gdy coraz większą wagę przykłada się do zdrowia, kondycji i dobrego samopoczucia.
Podsumowując, podstawą psychomotoryki jest analizowanie wpływu psychiki na motorykę człowieka i odwrotnie. Procesy umysłowe, takie jak emocjonalność czy koncentracja, jak również indywidualne cechy osobowości każdego człowieka wpływają na spontaniczność ruchów oraz sposób poruszania się. Nierzadko zauważyć można typową sytuację, w której wiemy, kto nadchodzi, obserwując sam sposób poruszania się lub nawet dźwięk kroków. To charakterystyczne dla psychomotoryki.
Psychomotoryka – czym się zajmuje?
Psychomotoryka zajmuje się szeroko pojętą aktywnością ruchową człowieka, począwszy od najwcześniejszych lat jego życia, aż do późnej starości, analizując jednocześnie aspekty emocjonalne i umysłowe z tym związane. Coraz powszechniej wykorzystuje się ją w szkołach, placówkach medycznych, przedszkolach, klubach sportowych czy w różnych obszarach pedagogiki, pracując z ciałem drugiego człowieka. Ma szczególne znaczenie zwłaszcza przy różnorodnych zaburzeniach zachowania i rozwoju.
Przykładem zastosowania psychomotoryki są choćby placówki kształcące dzieci niepełnosprawne. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami wykazują różnego rodzaju problemy na obszarze dotyczącym:
- zmysłów;
- motoryki;
- emocji;
- komunikacji;
- procesów poznawczych.
Świadome oddziaływanie na te obszary pozwala na poprawę zdolności motorycznych, ale i lepszy rozwój psychiczny. Dodatkowo wpływa korzystnie na emocje i umiejętność wyciszania się w przypadku wszelkich nadpobudliwości.
Terapia psychomotoryczna – wskazania
Terapia psychomotoryczna wskazana jest w szczególności w następujących przypadkach:
- problemy z wykonywaniem czynności dnia codziennego, np. w związku z niezgrabnością ruchów, słabą koordynacją ruchową, wzmożoną męczliwością itd.;
- opóźniony rozwój mowy;
- trudności w nawiązywaniu relacji interpersonalnych;
- niska samoocena;
- brak wiary w siebie;
- trudności w nauce na każdym etapie życia;
- zaburzenia orientacji w przestrzeni i czasie;
- zaburzenia lateralizacji;
- nadpobudliwość ruchowa;
- nadwrażliwość emocjonalna.
I wiele innych. Powyższe problemy mogą dotyczyć każdego człowieka, bez względu na wiek czy płeć. Dlatego coraz powszechniej obserwuje się zajęcia grupowe z psychomotoryk, jak również zajęcia indywidualne, które mają na celu wykorzystanie połączenia między psychiką a motoryką, aby tym samym oddziaływać na zdrowie, sprawność, samopoczucie, zdolności motoryczne i wiele innych aspektów ludzkiego życia.
W przypadku dzieci i młodzieży terapia psychomotoryczna odbywa się jednak najczęściej w grupie, aby dać uczestnikom możliwość porównywania się z rówieśnikami, naśladownictwa, współdziałania, stymulowania do wysiłku. Wszystkie ćwiczenia są zintegrowane, łączą doznania ruchowe, czuciowe, słuchowe, wzrokowe i emocjonalne. Dla najlepszych rezultatów rekomenduje się uczęszczanie na takie zajęcia co najmniej 2 razy w tygodniu, jeśli trwają one około 1,5 godziny. Ciekawostką jest, że zajęcia psychomotoryczne są w dzisiejszych czasach niemal standardem w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Omega 3 to naturalny produkt zawierający w swoim składzie czysty, roślinny olej, z pełniącymi istotną rolę w odżywianiu człowieka kwasami tłuszczowymi Omega 3. Stanowi wsparcie dla mózgu i odpowiada za jego prawidłową pracę. Dodatkowo wspiera odporność
Zobacz tutaj ...
Bibliografia
- Grzywniak C., Możliwości wykorzystania psychomotoryki w stymulacji rozwoju dzieci oraz młodzieży, Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LXVI/2013.
- Borkowska M., Kułakowska Z., Zuchowicz B., Terapia psychomotoryczna dzieci metodą PROCUS i BLOCK, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
Zostaw komentarz